dinsdag 20 oktober 2009

datum

Bloggers zijn machtige hobbyisten

Vraag dat maar aan Daily Mail-columnist Jan Moir

De meeste bloggers zijn hobbyisten. Dat zei de CEO van blogzoekmachine Technorati vorige week tijdens ’s werelds grootste blogcongres in Las Vegas. Hij presenteerde het jaarlijkse blograpport waar 2.900 bloggers een vragenlijst voor invulden. 72 procent van hen doet het voor de lol. En wanneer ze hun krachten bundelen, zijn ze behoorlijk machtig.
Dat bleek in Nederland al, waar de Buma / Stemra een storm van protest te verduren kreeg naar aanleiding van hun embedtariefplannen. Er werden zelfs Kamervragen over gesteld. Maar goed, dat raakte bloggers rechtstreeks in hun portemonnee. Gelukkig laat een recent voorbeeld zien dat bloggers ook uit idealisme samenwerken. En wat voor enorme impact dat kan hebben.
Dublin was zaterdag massaal uitgelopen om een laatste eer aan Stephen Gately te bewijzen. Foto AP / Peter Morrison
Dublin was zaterdag massaal uitgelopen om een laatste eer aan Stephen Gately te bewijzen. Foto AP / Peter Morrison
Een columnist van Britse relkrant Daily Mail, Jan Moir, schreef vrijdag een smakeloze column over de dood van Boyzone-zanger Stephen Gately. Die kon niet natuurlijk zijn, aldus Moir. De homoseksuele zanger had een jonge Bulgaar naar zijn kamer meegenomen en een joint gerookt. Dat leidde volgens Moir blijkbaar tot vocht in de longen van Gately. De conclusie van de columns was al helemaal dubieus: ze trok het homohuwelijk naar aanleiding van Gately’s dood in twijfel en schreef:
As a gay rights champion, I am sure he would want to set an example to any impressionable young men who may want to emulate what they might see as his glamorous routine. For once again, under the carapace of glittering, hedonistic celebrity, the ooze of a very different and more dangerous lifestyle has seeped out for all to see.
Verontwaardigde Twitteraars en bloggers reageerde massaal op de column. Na twee uur telde de online versie al 500 reacties, schrijft The Guardian. Op Twitter was Jan Moir in no-time een trending topic – dat wil zeggen dat ze één van de meest besproken onderwerpen ter wereld was. Beroemdheden namen deel aan de discussie, zo zei televisiepresentator Stephen Fry:
I gather a repulsive nobody writing in a paper no one of any decency would be seen dead with has written something loathsome and inhumane.”
Na een oproep van bloggers trokken adverteerders als Marks & Spencer en Nestlé hun online reclames terug. De Britse Raad van Journalistiek ontving al voor vijf uur die middag een recordaantal aan klachten (update (15:16): inmiddels meer dan 21.000). Daily Mail veranderde de titel van de column van “Why there was nothing “natural” about Stephen Gately’s death” in “A strange, lonely and troubling death“. In een reactie zei de geschrokken Moir dat ze geen homofoob is en alleen maar wilde aangeven dat Gately een vreemde dood was gestorven. De online campagne noemde ze ,,kwaadaardig”.
Ik prefereer ,,effectief”.

Geen opmerkingen: